TRMilitary

Tam Bağımsız Türkiye için Yerli Savunma Sanayii
Zaman: 24 Tem 2016, 23:18

Tüm zamanlar UTC+03:00


Loading


Yeni başlık gönder  Başlığa cevap ver  [ 6 mesaj ] 
Yazar Mesaj
MesajGönderilme zamanı: 15 Eki 2012, 05:50 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 18 Tem 2012, 00:47
Mesajlar: 1004
Yaş:
Bu baslik altinda jet motorundan elde edilen enerjinin bir kismini kullanip motorun ondeki fanini dondurerek itme ureten turbofan yerine, jet motorundan elde edilen enerjinin neredeyse hepsini motorun ana saftina disli yardimiyla baglanan bir pervaneyi dondurerk itme saglayan turboprop motorlar hakkinda ufak bir yazi paylasmak istedim. Konuyu fazla dagitmadan turboprop motorlar hakkinda teknik bilgi icerisinde kalarak gorsel, video kaynaklar paylasabilir ve yeni bilgiler ekleyebilir, yazida bulunan teknik icerik ve imla hatalarini duzeltebilirsiniz.

Turboprop Motorlar – Calisma prensibi

Turboprop motorlar jet motorlarinin konfigurasyonuna cok yakin bir yapidadir. Farklarindan birisi gaz turbini motorun onundeki bir pervaneyi dondurur. Pervaneli motorlar ucak icin gerekli itmeyi cok buyuk hava kutlelerini hizda cok buyuk degisim olmadan hareket ettirirek saglarlar. Turbofan motorlardan farkli olarak, turboprop motorlar yanma surecinden elde edilen enerjinin neredeyse tamamini motorun onundeki bir disli kutusu yardimiyla turbine baglanmis pervaneyi cevirmek icin kullanilir. Bu nedenle turboprop motorlarda egzozdan atilan jetin itmeye katkisi yok denecek kadar azdir.

Resim

Enerjinin pervaneye iletimi turbojet motorlardaki ile aynidir. Motora giren havanin basinci ve sicakligi once kompresorlerde artirilir daha sonra basinci ve sicakligi artirilmis hava yanma odasina girer ve burada enerjisi artirilarak yanma odasinin cikisinda turbinlere gider. Bir ya da birden fazla turbin bu karisimin enerjisini saft araciligi ile mekanik enerjiye cevirir. Bu saft motorun onundeki pervaneye baglidir ve gelen mekanik enerjiyle belli bir hava kutlesini hareket ettirerek itme uretilmis olur.

Pervanenin turbine baglantisi

Pervane turbin saftina bir disli kutusu ile baglidir. Bu disli kutusunun amaci turbin saftinda olan yuksek donus hizinin azaltilarak pervaneye iletilmesidir, zira pervanelerin belli donus hizlarina karsi dayanim limitleri vardir ki hic bir pervane turbin saftinin donus hizindan kaynaklanan kuvvetlere dayanamaz. Ayrica bu disli kutusu yardimiyla hem pervanenin hem de turbinin en verimli olduklari hizlarda donmesi saglanmis olur.

Kullanim rejimleri

Turboprop motorlar ucak yuksek hizlara ciktiginda verimini kaybeder, bu yuzden savas ucaklari gibi cok yuksek hiz rejimlerinde hareket eden ucaklarda kullanilmaz. Turboproplar ses hizina yakin ucan ucaklara gore daha dusuk olan hizlarda daha verimli calisirlar ki kisa mesafe ucmasi hedeflenen goreceli olarak daha kucuk yolcu ucaklarinda ve cok agir yukleri tasiyacak kargo ucaklarinda kullanilirlar.

Hazirlayan: Arcanus

Kaynaklar

1. http://www.grc.nasa.gov/
2. http://www.pw.utc.com/about_us/engine_education/turboprop_engine.asp

_________________
Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 15 Eki 2012, 07:42 
Çevrimdışı
Akıncılar
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 10 Tem 2012, 22:09
Mesajlar: 505
Yaş:
Kısa ve öz olmuş, eline sağlık birde turboshaft için isteriz.

_________________
Beyin Bedava!


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 15 Eki 2012, 08:01 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 18 Tem 2012, 00:47
Mesajlar: 1004
Yaş:
Geliyor. :)

Her gun bir tane yazabiliyorum, zira vakit aliyor birazcik. Kopyala yapistir gibi degil. Cok karman corman bilgi var internette, derleyip en sadesini secmeye calisiyorum.

Sadece turboshaft degil yakinda burada butun helikopter dinamigini ozetleyecegim. Bramwell sagolsun, malzemeciyi bile helikopter dinamiginin icine cekti :)

_________________
Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 02 Oca 2013, 11:06 
Çevrimdışı
Süvariler
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 29 Tem 2012, 13:27
Mesajlar: 521
Yaş: 25
Ayrıca oluşan itkinin %80'i motorun dışından geçen havadır (yani fandan geçen ikincil hava akışı) :)
İkincil hava akışı/birincil hava akışı=by-pass oranı.Bu oran yüksek olunca daha iyi oluyor diye biliyorum.Birincil hava akışı ise motorun içinde yanma odasındaki hava oluyor
Bir küçük kısmıda ben ekleyeyim dedim.
Güzel paylaşımlar ;)

_________________
Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 03 Oca 2013, 06:19 
Çevrimdışı
Akıncılar

Kayıt: 18 Tem 2012, 00:47
Mesajlar: 1004
Yaş:
Üstat, yanlış yere yazdınız herhalde. O dedikleriniz turbofan motorlarda var.

Bu başlık turboprop motorlar için.

_________________
Resim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı: 05 Oca 2013, 03:50 
Çevrimdışı
Süvariler
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 29 Tem 2012, 13:27
Mesajlar: 521
Yaş: 25
Haklısınız :) :) Kusuruma bakmayın.Doğru pervanenin arkasındaki turbojet.Fan gibi başlık yok bunda.
Kenarlarından geçen 2.hava akışını görünce heyecanlandım hemen :D
Yeni bir kitap aldım.Yavaş yavaş öğreniyorum.

_________________
Resim


Başa dön
   
Eskiden itibaren mesajları göster:  Sırala  
Yeni başlık gönder  Başlığa cevap ver  [ 6 mesaj ] 

Tüm zamanlar UTC+03:00


Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 2 misafir


Bu foruma yeni başlıklar gönderemezsiniz
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı düzenleyemezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz
Bu foruma dosya ekleri gönderemezsiniz

Geçiş yap:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited

Türkçe çeviri: phpBB Türkiye