TRMilitary

Tam bağımsız Türkiye için yerli savunma sanayi.
Sistem saati: Cmt Ekm 25, 2014 7:28 am

Tüm zamanlar UTC + 3 saat [ DST ]


Loading


Yeni konu gönder Konuya cevap yaz  [ 6 ileti ] 
Yazar Mesaj
 İleti başlığı: Turboprop motorlar - Calisma prensibi
İletiTarih: Pts Ekm 15, 2012 6:50 am 
Çevrimdışı
Akıncılar
Kullanıcı avatarı

Kayıt: Çar Tem 18, 2012 1:47 am
İleti: 1005
Konum: ABD <
UYARILAR:
Bu baslik altinda jet motorundan elde edilen enerjinin bir kismini kullanip motorun ondeki fanini dondurerek itme ureten turbofan yerine, jet motorundan elde edilen enerjinin neredeyse hepsini motorun ana saftina disli yardimiyla baglanan bir pervaneyi dondurerk itme saglayan turboprop motorlar hakkinda ufak bir yazi paylasmak istedim. Konuyu fazla dagitmadan turboprop motorlar hakkinda teknik bilgi icerisinde kalarak gorsel, video kaynaklar paylasabilir ve yeni bilgiler ekleyebilir, yazida bulunan teknik icerik ve imla hatalarini duzeltebilirsiniz.

Turboprop Motorlar – Calisma prensibi

Turboprop motorlar jet motorlarinin konfigurasyonuna cok yakin bir yapidadir. Farklarindan birisi gaz turbini motorun onundeki bir pervaneyi dondurur. Pervaneli motorlar ucak icin gerekli itmeyi cok buyuk hava kutlelerini hizda cok buyuk degisim olmadan hareket ettirirek saglarlar. Turbofan motorlardan farkli olarak, turboprop motorlar yanma surecinden elde edilen enerjinin neredeyse tamamini motorun onundeki bir disli kutusu yardimiyla turbine baglanmis pervaneyi cevirmek icin kullanilir. Bu nedenle turboprop motorlarda egzozdan atilan jetin itmeye katkisi yok denecek kadar azdir.

Resim

Enerjinin pervaneye iletimi turbojet motorlardaki ile aynidir. Motora giren havanin basinci ve sicakligi once kompresorlerde artirilir daha sonra basinci ve sicakligi artirilmis hava yanma odasina girer ve burada enerjisi artirilarak yanma odasinin cikisinda turbinlere gider. Bir ya da birden fazla turbin bu karisimin enerjisini saft araciligi ile mekanik enerjiye cevirir. Bu saft motorun onundeki pervaneye baglidir ve gelen mekanik enerjiyle belli bir hava kutlesini hareket ettirerek itme uretilmis olur.

Pervanenin turbine baglantisi

Pervane turbin saftina bir disli kutusu ile baglidir. Bu disli kutusunun amaci turbin saftinda olan yuksek donus hizinin azaltilarak pervaneye iletilmesidir, zira pervanelerin belli donus hizlarina karsi dayanim limitleri vardir ki hic bir pervane turbin saftinin donus hizindan kaynaklanan kuvvetlere dayanamaz. Ayrica bu disli kutusu yardimiyla hem pervanenin hem de turbinin en verimli olduklari hizlarda donmesi saglanmis olur.

Kullanim rejimleri

Turboprop motorlar ucak yuksek hizlara ciktiginda verimini kaybeder, bu yuzden savas ucaklari gibi cok yuksek hiz rejimlerinde hareket eden ucaklarda kullanilmaz. Turboproplar ses hizina yakin ucan ucaklara gore daha dusuk olan hizlarda daha verimli calisirlar ki kisa mesafe ucmasi hedeflenen goreceli olarak daha kucuk yolcu ucaklarinda ve cok agir yukleri tasiyacak kargo ucaklarinda kullanilirlar.

Hazirlayan: Arcanus

Kaynaklar

1. http://www.grc.nasa.gov/
2. http://www.pw.utc.com/about_us/engine_education/turboprop_engine.asp

_________________
Resim


Sayfa başı
 Profile bak  
 
 İleti başlığı: Re: Turboprop motorlar - Calisma prensibi
İletiTarih: Pts Ekm 15, 2012 8:42 am 
Çevrimdışı
Akıncılar
Kullanıcı avatarı

Kayıt: Sal Tem 10, 2012 11:09 pm
İleti: 368
Konum: 41°K 29°D <
UYARILAR:
Kısa ve öz olmuş, eline sağlık birde turboshaft için isteriz.

_________________
TRM ve SSF haricindeki forumlardaki AKINCI'lar ben değilim !


Sayfa başı
 Profile bak  
 
 İleti başlığı: Re: Turboprop motorlar - Calisma prensibi
İletiTarih: Pts Ekm 15, 2012 9:01 am 
Çevrimdışı
Akıncılar
Kullanıcı avatarı

Kayıt: Çar Tem 18, 2012 1:47 am
İleti: 1005
Konum: ABD <
UYARILAR:
Geliyor. :)

Her gun bir tane yazabiliyorum, zira vakit aliyor birazcik. Kopyala yapistir gibi degil. Cok karman corman bilgi var internette, derleyip en sadesini secmeye calisiyorum.

Sadece turboshaft degil yakinda burada butun helikopter dinamigini ozetleyecegim. Bramwell sagolsun, malzemeciyi bile helikopter dinamiginin icine cekti :)

_________________
Resim


Sayfa başı
 Profile bak  
 
 İleti başlığı: Re: Turboprop motorlar - Calisma prensibi
İletiTarih: Çar Oca 02, 2013 1:06 pm 
Çevrimdışı
Süvariler
Kullanıcı avatarı

Kayıt: Pzr Tem 29, 2012 2:27 pm
İleti: 288
Konum: Artvin <
UYARILAR:
Ayrıca oluşan itkinin %80'i motorun dışından geçen havadır (yani fandan geçen ikincil hava akışı) :)
İkincil hava akışı/birincil hava akışı=by-pass oranı.Bu oran yüksek olunca daha iyi oluyor diye biliyorum.Birincil hava akışı ise motorun içinde yanma odasındaki hava oluyor
Bir küçük kısmıda ben ekleyeyim dedim.
Güzel paylaşımlar ;)

_________________
Göktürkler

Üze Tengri basmasar, asra yir telinmeser, Türk budun ilingin törüngün kim artatı udaçı erti?


Sayfa başı
 Profile bak  
 
 İleti başlığı: Re: Turboprop motorlar - Calisma prensibi
İletiTarih: Per Oca 03, 2013 8:19 am 
Çevrimdışı
Akıncılar
Kullanıcı avatarı

Kayıt: Çar Tem 18, 2012 1:47 am
İleti: 1005
Konum: ABD <
UYARILAR:
Üstat, yanlış yere yazdınız herhalde. O dedikleriniz turbofan motorlarda var.

Bu başlık turboprop motorlar için.

_________________
Resim


Sayfa başı
 Profile bak  
 
 İleti başlığı: Re: Turboprop motorlar - Calisma prensibi
İletiTarih: Cmt Oca 05, 2013 5:50 am 
Çevrimdışı
Süvariler
Kullanıcı avatarı

Kayıt: Pzr Tem 29, 2012 2:27 pm
İleti: 288
Konum: Artvin <
UYARILAR:
Haklısınız :) :) Kusuruma bakmayın.Doğru pervanenin arkasındaki turbojet.Fan gibi başlık yok bunda.
Kenarlarından geçen 2.hava akışını görünce heyecanlandım hemen :D
Yeni bir kitap aldım.Yavaş yavaş öğreniyorum.

_________________
Göktürkler

Üze Tengri basmasar, asra yir telinmeser, Türk budun ilingin törüngün kim artatı udaçı erti?


Sayfa başı
 Profile bak  
 
Önceki iletileri göster:  Sıralama  
Yeni konu gönder Konuya cevap yaz  [ 6 ileti ] 

Tüm zamanlar UTC + 3 saat [ DST ]


Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir


Bu forumda yeni konular açamazsınız
Bu forumda konulara cevap yazamazsınız
Bu forumda kendi iletilerinizi değiştiremezsiniz
Bu forumda kendi iletilerinizi silemezsiniz
Bu forumda dosya ekleyemezsiniz

Git:  

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

phpBB3 Türkçe: phpBB Türkiye